E-SLOTCAR - Rozhovory

Přejít na obsah

Hlavní nabídka

Matti Fyhr

Rozhovory


Matti Fyhr

(Finsko)








by Petr Vaněček

________________________________________


Ahoj Matti,


Kdy a jak jsi začal s dráhovými modely? Kdo Tě k nim přivedl?

Vše začalo někdy v roce 1985. Chtěl jsem s bratrem začít jezdit na opravdových motokárách, ale neměli jsme peníze. Tak jsme chodili po městě a sbírali prázdné láhve a tak si začali vydělávat.
Potom jsme potkali známého, co nás zavedl na místní autodráhu a tak místo motokár jsme vydělané peníze použili na začátky ve slot racingu.


Dělal jsi předtím i jiné modely než auta?

Ano, dělal jsem i RC auta, ale jen jako hračky.


Za který klub jezdíš nyní? Kolik klubů jsi vystřídal?

Jezdím za klub sídlící ve finském městě Vaasa.


Tvůj automodelářský vzor? Největší podpora?


Vlastně ani žádný vzor nemám. Slot racing je pro mě hobby. Největší podporu mi vždy poskytoval můj bratr Einari.


Co byl Tvůj první model?

To už si moc nevzpomínám. Ale jo, už vím, byl to PR24 podvozek Champion s motorem s kastlí skupiny C. Taková ta placka, nic hezkého.


Jakou kategorii máš nejraději?

Když chceš být dobrý, musíš mít rád všechny kategorie, nelze si vybírat. Ale nepochybné je, že nejrychlejší je ES24.


Ve které kategorii nikdy nebudeš startovat a proč?

V tom závodě, kde se spíš pije než závodí, myslím že se to jmenuje Persico.


Jaká je Tvoje oblíbená dráha? Kde se Ti nejvíce daří? Kde se ti naopak nedaří?

To jsou zcela rozdílné věci. Mám dráhy, kde se mi daří, ale nelíbí se mi a potom ty, které miluji, ale nikdy jsem na nich neměl žádný zvlášť ceněný výsledek. Mám rád dráhu ve městě Vaasa a také mojí oblíbenou byla dráha v Torontu na mistrovství světa v roce 1999, i když jsem tam žádného velkého výsledku nedosáhl.


Kde bys chtěl mít novou autodráhu?

Asi v Lappeenranta ve Finsku, tam je teď nedostatek dobrých autodráh. Máme jich asi jen 10 a 2 Bluekingy. A také by to mohlo přilákat nové závodníky. Také si myslím, že by bylo dobré rozšířit slot racing do Asie a Austrálie.


Na které dnes již neexistující autodráze by sis chtěl zajezdit?

Na původní dráze v Lappeenranta na jihu Finska.


Máš mezi závodníky nějakou přezdívku? Pokud ano, co znamená nebo jak vznikla?


Ne.


Co považuješ za svůj dosavadní nejlepší závod?

Určitě ISRA WORLDS v Anglii v roce 2008. V kategorii ES24 jsem měl dost poničené auto a přesto jsem dokázal vyhrát.


Čeho bys rád v oblasti slot racingu dosáhl? Jakého závodu by ses chtěl zúčastnit?

Už asi ničeho. Myslím, že jsem dosáhl všeho, co jsem chtěl. Vyhrál jsem tituly mistra světa ve všech kategoriích, což zatím dokázali jen Horký a Trigilio.


Baví Tě více tvorba modelů nebo závodění s nimi? Stavíš si modely sám nebo na to máš své lidi?

Obojí, ono to jedno bez druhého nejde.


Máš stále barevné zpracování modelů nebo je měníš? Jak vybíráš barvy na karoserii? Spolupracuješ s někým?

Ne, nemám.


Co bys na závodech zlepšil?

Myslím, že řešením je zavřít Internet. Ten bere mladým lidem čas a motivaci cokoliv dělat rukama. Spíše preferují Playstation před skutečným závoděním. Chtělo by to přilákat více lidí. Možná že by to šlo snížením poštu kategorií, také stávající závodníci a výrobci musí více pomáhat. Ale zase je špatné, že dnes si již vše okamžitě děti mohou koupit a nic si sami nemusí vyrobit. Myslím, že je to stejné na celém světě a nejen ve slot racingu.


Technická dráha nebo Blueking?

Technická, určitě.

Sprint nebo vytrvalostní závod?

Sprint.


Závod jednotlivců nebo týmová soutěž?

Individuální závod.


Jsi pověrčivý? Máš nějaké stále předstartovní rituály?

Nemám.


Jezdí za Tebou na závody rodina či kamarádi?

Někdy, když jsou závody blízko, mě navštíví rodiče.


Máš i jiné zájmy než modely aut?

Rád poslouchám hudbu a hraju florbal. Rád sleduji motorsport a v budoucnu plánuji vyzkoušet si rallycross a rallysprint.

Co je tvá profese?

Jsem "product development engineer". Vyvíjím průmyslové elektromotory.




Co dalšího na sebe prozradíš? Životní sen?

Chtěl bych se pomilovat se Silvií Saint. Ne, to tam nepiš, to byl vtip. A vůbec - chci si užít každý den, co žiji.




Děkuji za rozhovor a přeji Ti mnoho dalších nejen modelářských úspěchů.


Doctor

Návrat na obsah | Návrat do hlavní nabídky