E-SLOTCAR - Rozhovory

Přejít na obsah

Hlavní nabídka

Vlado Okáli

Rozhovory

Vlado Okáli
Slovensko








by Petr Vaněček

___________________________________________________________________________________________________

Ahoj Vlado,

Kdy a jak jsi začal s dráhovými modely? Kdo Tě k nim přivedl?

V 6. třídě jsem začal chodit na leteckomodelářský kroužek a dostal jsem i od otce nějakou stavebnici auta. Pořád jsem ji skládal a rozebíral. V časopise modelář vycházely v té době plánky aut a dráh. V 9. třídě jsem dostal autodráhu Europa Cup s plastovými formulemi.


Za který klub jezdíš nyní? Kolik klubů jsi vystřídal?

Nepatřím do žádneho klubu. Nejbližší autodráha pro mě je ve Vídni. Jinak na Slovensku dnes funguje jen dráha v Revúci, ale na ní jezdí jen plastové modely v měřítku 1/32.


Tvůj automodelářský vzor?

Nepochybně je nejlepší Horký, ale já se snažím brát rozumy ode všech okolo mě. Je to vzájemné, zejména ve wingcarech není možné otestovat všechno.


Co byl Tvůj první model?

Bylo to plastové Ferrari 330/P4 v měřítku 1/32. Dostal jsem jej od otce. Mělo těžkou karoserii, vyklápěcí vodítko a vůbec nefungovalo.


Jakou kategorii máš nejraději?

Nejraději mám G27. Myslím, že této kategorii rozumím a také jsem zde získal největší úspěchy.


Ve které kategorii nikdy nebudeš startovat a proč?

Nikdy jsem zatím nejezdil s dragsterem.


Jaká je Tvoje oblíbená dráha? Kde se Ti nejvíce daří? Kde se ti naopak nedaří?
  Těch drah mám rád víc. Oblíbil jsem si Pardubice a Brno. Z Bluekingů je sice nejrychlejší v Plzni, ale rád jezdím ve Finsku a v Brühlu. Na závodech za mořem jsem byl naposledy v roce 2009.

Tvůj nejlepší závod?

Vyhrál jsem hodně závodů. Pamatuji se na týmový závod na St. Martenu. Na mistrovství světa se jely týmové eurosporty. Jel jsem s Jánom Kasanickým, měli jsme náskok 120 kol na druhý tým. Potom najednou nastaly problémy, došla nám kola a náskok se začal menšit. Auto nám stále vypadávalo v klopence a nevěděli jsme proč, mysleli jsme si, že je to těmi koly. Až po chvíli nám někdo ukázal, že je problém se stíněním. Nakonec jsme vyhráli o 10 kol.


Kolik titulů mistra světa a Evropy jsi získal?

Vyhrál jsem 6x mistra světa, z toho 4x v kategorii G27. A mistrovství Evropy jsem vyhrál tuším taky 6x.


Kde by jsi chtěl mít novou autodráhu?

Asi nikde. Je to moc práce, mám mnoho objednávek motorů, nestíhal bych se o ni starat. Provozování dráhy zabere mnoho času.


Na které dnes již neexistující autodráze by sis chtěl zajezdit?

Chtěl bych si zajezdit na všech starých drahách, které jsem znal. Ale asi nejvíce na té úplně první z 9. třídy. Byla rozkládací a do barvy na nátěr povrchu byla přimíchána krupice, aby kola více seděly.


Máš mezi závodníky nějakou přezdívku?

Nyní jsem obecně znám pod přezdívkou VOKI.


Jak to vzniklo?

V dávných dobách jsme jezdili týmové závody, já, Vlado Okáli, a Ivo Didov. Na karoserie jsme si nastříkali značku VOKID. Potom začali být populární dráhy Blueking. Protože i já jsem nějaké dráhy navrhoval, z hecu jsem místo Blueking u svých drah psal VOKING. Také možná proto, že jsem udělal školu a stal se inženýrem. A stačilo vypustit poslední dvě písmena a na světě byl VOKI. Tuto přezdívku hodně používal Michal Krejčí.


Čeho bys rád v oblasti slot racingu dosáhl? Jakého závodu by ses chtěl zúčastnit?

Už asi ničeho. Nevěnuji se tolik vývoji a ježdění, dělám jen motory. Chtěl bych na závodech, kterých se účastním, vyhrát skupinu, ve které startuji a být tak do poloviny startovního pole.


Baví Tě více tvorba modelů nebo závodění s nimi? Stavíš si modely sám nebo na to máš své lidi?

Jedno bez druhého nejde. Ale o trochu lepší je samotné závodění.


Technická dráha nebo Blueking?

Blueking.

Závod jednotlivců nebo týmová soutěž?

Lepší je každý za sebe.


Jsi pověrčivý? Máš nějaké stále předstartovní rituály?

Tak trochu. Na modely většinou lepím číslo 6. Sedmičku moc nemusím. Jinak nic.


Jezdí za Tebou na závody rodina či kamarádi?

To ne.


Máš i jiné zájmy než modely aut?

Autoslalom.


Kolik Ti je let?

Je mi 59.


Co dalšího na sebe prozradíš? Životní sen?

Chtěl bych si zazávodit s velkými auty do kopce, alespoň jednu sezonu.


Děkuji za rozhovor a přeji Ti mnoho dalších nejen modelářských úspěchů.

Doctor


Návrat na obsah | Návrat do hlavní nabídky